Reklamačný poriadok
Spoločnosť Decathlon SK s. r. o., IČO: 47 658 827, so sídlom Pri letisku 2, Bratislava – mestská časť Ružinov 821 04, zapísaná v Obchodnom registri vedenom Mestským súdom Bratislava III, oddiel: Sro, vložka č.: 96722/B (ďalej len „predávajúci“) vydáva tento reklamačný poriadok:
1. PRÁVO NA UPLATNENIE REKLAMÁCIE
1.1
Tovar, pri ktorom sa vyskytne vada pri prevzatí kupujúcim, ako aj tovar, pri ktorom sa vyskytne vada po prevzatí v záručnej dobe (s výnimkou prípadov uvedených v Občianskom zákonníku), je možné reklamovať. Reklamáciu by mal kupujúci uplatniť do dvoch mesiacov od zistenia vady, najneskôr do uplynutia záručnej doby v zmysle Občianskeho zákonníka (dva roky od dodania tovaru).
1.2
Reklamáciu je možné uplatniť na vady, ktoré vznikli v priebehu záručnej doby preukázateľnou vadou výroby, technologického postupu, prípadne iných skutočností ustanovených v Občianskom zákonníku.
1.3
Reklamovaný tovar musí byť očistený, zbavený všetkých nečistôt a v súlade so všeobecnými hygienickými zásadami.
2. MIESTO A PODMIENKY PRE UPLATNENIE REKLAMÁCIE (VYTKNUTIE VADY TOVARU)
2.1
Reklamáciu tovaru možno uplatniť v ktoromkoľvek obchode prevádzkovanom predávajúcim alebo prostriedkami diaľkovej komunikácie na adrese sídla alebo miesta podnikania predávajúceho.
2.2
Pokiaľ predávajúci oboznámil kupujúceho pred uzavretí zmluvy alebo pred odoslaním objednávky o inej osobe, u ktorej možno uplatniť reklamáciu, uplatní kupujúci právo reklamáciu u osoby určenej predávajúcim na vykonanie záručnej opravy (§ 622 ods. 1 Občianskeho zákonníka). Konanie alebo opomenutie tejto osoby sa na účely zodpovednosti za uplatnenú reklamáciu považuje za konanie alebo opomenutie predávajúceho.
2.3
Nákup tovaru preukazuje kupujúci dokladom o kúpe.
2.4
Vadu, ktorá je predmetom reklamácie, musí kupujúci jednoznačne definovať alebo napísať do reklamačného protokolu.
2.5
Kupujúci je povinný dodržiavať všeobecne známe pravidlá pri používaní tovaru a tiež podmienky stanovené v záručnom liste alebo návode na používanie. V prípade nedodržania týchto podmienok nemôže byť reklamácia vád spôsobených týmto porušením uznaná.
2.6
Predávajúci nezodpovedá za vady, o ktorých po uzavretí kúpnej zmluvy kupujúceho výslovne oboznámil (že určitá vlastnosť tovaru nezodpovedá všeobecným požiadavkám) a kupujúci s nesúladom výslovne a osobitne súhlasil.
2.7
Ak predávajúci odmietne reklamáciu, dôvody odmietnutia písomne oznámi kupujúcemu. Ak kupujúci znaleckým posudkom alebo odborným stanoviskom vydaným akreditovanou osobou, autorizovanou osobou alebo notifikovanou osobou preukáže zodpovednosť predávajúceho za vadu, môže vytknúť vadu opakovane a predávajúci nemôže odmietnuť zodpovednosť za vadu; na opakované vytknutie vady sa lehota na uplatnenie reklamácie nevzťahuje. Náklady kupujúceho spojené so znaleckým posudkom a odborným stanoviskom znáša predávajúci v prípade, ak sa znaleckým posudkom alebo odborným stanoviskom preukáže zodpovednosť predávajúceho za vadu, v opačnom prípade znáša náklady kupujúci.
3. LEHOTY PRE UPLATNENIE REKLAMÁCIE
3.1
Kupujúci je oprávnený uplatniť reklamáciu v týchto lehotách po prevzatí tovaru:
a) tovar - 2 roky;
b) rýchlo sa kaziaci potravinársky tovar - ihneď, najneskôr v deň nasledujúci po kúpe;
c) použitý tovar - 1 rok.
3.2
Pokiaľ je však na predávanom tovare, jeho obale alebo návode k nemu pripojenému vyznačená lehota na použitie, neskončí sa záručná doba pred uplynutím tejto lehoty.
3.3
Doba od uplatnenia práva zo zodpovednosti za vady až do doby, keď kupujúci po skončení opravy bol povinný tovar prevziať, sa do záručnej doby nepočíta.
3.4
Práva zo zodpovednosti za vady tovaru, pre ktoré platí záručná doba, zaniknú, ak sa neuplatnili v záručnej dobe.
4. ZODPOVEDNOSŤ PREDÁVAJÚCEHO
4.1
Predávajúci pri predaji tovaru kupujúcemu zodpovedá, že: tovar je v súlade s dohodnutými požiadavkami podľa § 616 Občianskeho zákonníka a so všeobecnými požiadavkami podľa § 617 Občianskeho zákonníka.
4.2
Predávajúci zodpovedá za vady, ktoré má predaný tovar pri prevzatí kupujúcim a za vady, ktoré sa vyskytnú po prevzatí tovaru v záručnej dobe (záruka).
4.3
Predávajúci zodpovedá za vady tovaru, ktoré boli spôsobené nesprávnou montážou alebo inštaláciou ak:
a) montáž alebo inštalácia boli súčasťou kúpnej zmluvy a boli vykonané predávajúcim,
b) montáž alebo inštalácia, ktorú mal vykonať kupujúci, vykonal kupujúci nesprávne v dôsledku nedostatkov návodu na montáž alebo inštaláciu, ktorý mu poskytol predávajúci,;
c) nesprávneho užívania tovaru, alebo neodborného zásahu alebo mechanického poškodenia tovaru; zanedbania alebo nesprávnej údržby tovaru.
4.4
Predávajúci nezodpovedá za vady tovaru, ktoré boli spôsobené:
a) opotrebovaním tovaru spôsobeným jeho bežným používaním;
b) nesprávnym uskladnením (teplota, vlhkosť), alebo spracovaním;
c) nesprávnym užívaním tovaru alebo neodborným zásahom alebo mechanickým poškodením tovaru;
d) zanedbaním alebo nesprávnou údržbou tovaru.
4.5
Pracovník reklamačného informačného úseku rozhodne o spôsobe vybavenia reklamácie ihneď, v zložitých prípadoch do troch pracovných dní odo dňa uplatnenia reklamácie, v odôvodnených prípadoch, najmä ak sa vyžaduje zložité technické zhodnotenie stavu výrobku alebo služby, najneskôr do 30 dní odo dňa uplatnenia reklamácie.
4.6
Predávajúci je povinný odovzdať kópiu reklamačného protokolu (potvrdenie o prijatí reklamácie) kupujúcemu bezodkladne po uplatnení reklamácie.
5. ODSTRÁNITEĽNÉ VADY
5.1
Ak ide o vadu, ktorú možno odstrániť, má kupujúci právo, aby bola vada bezplatne, riadne a včas odstránená.
5.2
Kupujúci má právo zvoliť si odstránenie vady výmenou tovaru alebo opravou tovaru. Kupujúci si nemôže zvoliť spôsob odstránenia vady, ktorý nie je možný alebo ktorý by v porovnaní s druhým spôsobom odstránenia vady spôsobil predávajúcemu neprimerané náklady s ohľadom na všetky okolnosti, najmä na hodnotu, ktorú by mal tovar bez vady, na závažnosť vady a na skutočnosť, či by druhý spôsob odstránenia vady spôsobil kupujúcemu značné ťažkosti.
5.3
Predávajúci môže odmietnuť odstránenie vady, ak oprava ani výmena nie sú možné alebo ak by si vyžadovali neprimerané náklady s ohľadom na všetky okolnosti vrátane okolností podľa bodu 5.2. vyššie.
5.4
Predávajúci je povinný vadu odstrániť v primeranej lehote, ktorou sa rozumie najkratší možný čas, ktorý predávajúci potrebuje na posúdenie vady a na opravu alebo výmenu tovaru s prihliadnutím na povahu tovaru a závažnosť vady.
6. ZĽAVA Z KÚPNEJ CENY A ODSTÚPENIE OD ZMLUVY
6.1
Kupujúci má právo na primeranú zľavu z kúpnej ceny alebo môže odstúpiť od kúpnej zmluvy aj bez poskytnutia dodatočnej primeranej lehoty, ak:
a) predávajúci tovar neopravil ani nevymenil,
b) predávajúci odmietol odstrániť vadu podľa bodu 5.3. vyššie,
c) tovar má rovnakú vadu napriek oprave alebo výmene,
d) vada je takej závažnej povahy, že odôvodňuje okamžitú zľavu z kúpnej ceny alebo odstúpenie od kúpnej zmluvy,
e) predávajúci vyhlásil alebo je z okolností zrejmé, že vadu neodstráni v primeranej lehote alebo bez spôsobenia závažných ťažkostí pre kupujúceho.
6.2
Pri posudzovaní práva kupujúceho na zľavu z kúpnej ceny alebo odstúpenie od kúpnej zmluvy podľa písm. d) a e) sa zohľadnia všetky okolnosti, najmä druh a hodnota tovaru, povaha a závažnosť vady a možnosť od kupujúceho objektívne žiadať, aby dôveroval v schopnosť predávajúceho odstrániť vadu.
6.3
Zľava z kúpnej ceny musí byť primeraná rozdielu hodnoty predaného tovaru a hodnoty, ktorú by tovar mal, ak by bol bez vád.
6.4
Kupujúci nemôže odstúpiť od kúpnej zmluvy, ak sa kupujúci spolupodieľal na vzniku vady alebo ak je vada zanedbateľná. Dôkazné bremeno, že sa kupujúci spolupodieľal na vzniku vady a že vada je zanedbateľná, nesie predávajúci.
6.5
Ak sa zmluva týka kúpy viacerých tovarov, kupujúci môže od nej odstúpiť len vo vzťahu k vadnému tovaru. Vo vzťahu k ostatným tovarom môže odstúpiť od zmluvy, len ak nemožno dôvodne očakávať, že bude mať záujem ponechať si ostatný tovar bez vadného tovaru.
6.6
Kupujúci po odstúpení od zmluvy alebo jej časti vráti tovar predávajúcemu na náklady predávajúceho. Predávajúci zabezpečí odstránenie tovaru, ktorý bol nainštalovaný v súlade s jeho povahou a účelom pred tým, ako sa vada prejavila. Ak predávajúci tovar v primeranej lehote neodstráni, môže kupujúci zabezpečiť odstránenie a doručenie tovaru predávajúcemu na náklady a nebezpečenstvo predávajúceho.
6.7
Predávajúci po odstúpení od zmluvy vráti kupujúcemu kúpnu cenu najneskôr do 14 dní odo dňa vrátenia tovaru predávajúcemu alebo po preukázaní, že kupujúci zaslal tovar predávajúcemu, podľa toho, ktorý okamih nastane skôr.
6.8
Predávajúci vráti kúpnu cenu kupujúcemu alebo mu vyplatí zľavu z kúpnej ceny rovnakým spôsobom, aký použil kupujúci pri zaplatení kúpnej ceny, ak kupujúci výslovne nesúhlasí s iným spôsobom úhrady. Všetky náklady spojené s úhradou znáša predávajúci.
6.9
Predávajúci nemá právo na náhradu škody spôsobenú bežným opotrebovaním tovaru a na odplatu za bežné užívanie tovaru pred odstúpením od kúpnej zmluvy.
7. VYBAVENIE REKLAMÁCIE A VYZDVIHNUTIE TOVARU
7.1
Reklamácia musí byť vybavená najneskôr do 30 dní odo dňa uplatnenia reklamácie. Po uplynutí tejto lehoty má kupujúci právo od zmluvy odstúpiť alebo má právo na primeranú zľavu z kúpnej ceny.
7.2
Ak nie je medzi kupujúcim a predávajúcim dohodnutá lehota na vybavenie reklamácie, je kupujúci oprávnený reklamovaný tovar vyzdvihnúť vždy najskôr v 30. deň odo dňa uplatnenia reklamácie. Predávajúci nie je povinný kupujúceho informovať o tom, že reklamovaný tovar je pripravený k vyzdvihnutiu. V prípade, že sa na tom predávajúci a kupujúci písomne dohodnú v reklamačnom protokole, predávajúci bude kontaktovať kupujúceho ihneď po vybavení reklamácie. V takom prípade si kupujúci môže reklamovaný tovar vyzdvihnúť ihneď po oznámení predávajúceho o vybavení reklamácie.
7.3
Predávajúci dodá opravený tovar alebo vymenený tovar kupujúcemu na vlastné náklady rovnakým alebo obdobným spôsobom, akým mu kupujúci dodal vadný tovar, ak sa nedohodnú inak.
7.4
Ak kupujúci neprevezme tovar v lehote šiestich mesiacov odo dňa, kedy ho mal prevziať, môže predávajúci tovar predať. Ak ide o tovar väčšej hodnoty, predávajúci kupujúceho o zamýšľanom predaji vopred upovedomí a poskytne mu primeranú dodatočnú lehotu na prevzatie tovaru. Predávajúci bezodkladne po predaji vyplatí kupujúcemu výťažok z predaja tovaru po odpočítaní nákladov, ktoré účelne vynaložil na jeho úschovu a predaj, ak kupujúci uplatní právo na podiel z výťažku v primeranej lehote uvedenej predávajúcim v oznámení o zamýšľanom predaji tovaru. Predávajúci môže tovar na vlastné náklady zničiť, ak sa ho nepodarilo predať alebo ak predpokladaný výťažok z predaja nebude postačovať ani na úhradu nákladov, ktoré predávajúci účelne vynaložil na úschovu tovaru, a nákladov, ktoré by predávajúci musel nevyhnutne vynaložiť na jeho predaj.
8. UPOZORNENIE PREDÁVAJÚCEHO
8.1
Predávajúci upozorňuje, že kupujúci môže nájsť detailnejšiu úpravu uplatnenia svojich práv v Občianskom zákonníku (zákon č. 40/1964 Zb. Občiansky zákonník v znení neskorších predpisov).
8.2
Na žiadosť kupujúceho je predávajúci povinný poskytnúť záruku písomnou formou (záručný list). Ak to umožňuje povaha tovaru, postačuje namiesto záručného listu vydať kupujúcemu doklad o kúpe tovaru (obsahujúci údaje požadované právnymi predpismi).
8.3
Predávajúci môže poskytnúť záruku presahujúcu rozsah záručnej doby stanovenej v zákone; v záručnom liste predávajúci určí podmienky a rozsah predĺženia záruky.
8.4
Nesplnením povinností týkajúcich sa vydania záručného listu nie je platnosť záruky dotknutá.
8.5
Ak je to s ohľadom na poskytovanú záruku potrebné, predávajúci v záručnom liste vysvetlí obsah poskytovanej záruky, uvedie jej rozsah, podmienky, dobu platnosti a spôsob, akým je možné uplatniť nároky, ktoré z nej plynú.
9. ALTERNATÍVNE RIEŠENIE SPOROV
9.1
Kupujúci – spotrebiteľ – má právo obrátiť sa na predávajúceho so žiadosťou o nápravu (e-mailom na [email protected]), ak nie je spokojný so spôsobom, ktorým predávajúci vybavil jeho reklamáciu alebo ak sa domnieva, že predávajúci porušil jeho práva. Ak predávajúci odpovie na túto žiadosť zamietavo alebo na ňu neodpovie do 30 dní od jej odoslania, kupujúci má právo podať návrh na začatie alternatívneho riešenia sporu subjektu alternatívneho riešenia sporov (ďalej len „subjekt ARS“), a to podľa zákona č. 391/2015 Z. z. o alternatívnom riešení spotrebiteľských sporov a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „zákon o ARS“). Subjektami ARS sú orgány a oprávnené právnické osoby podľa § 3 zákona o ARS. Návrh môže spotrebiteľ podať spôsobom určeným podľa § 12 zákona o ARS. Zoznam subjektov ARS je možné nájsť na stránke Ministerstva hospodárstva SR - www.mhsr.sk.
9.2
Kupujúci môže podať sťažnosť aj prostredníctvom platformy alternatívneho riešenia sporov RSO, ktorá je dostupná online na http://ec.europa.eu/consumers/odr/index_en.htm.
9.3
Alternatívne riešenie sporov môže využiť len kupujúci - spotrebiteľ - fyzická osoba, ktorá pri uzatváraní a plnení spotrebiteľskej zmluvy nekoná v rámci predmetu svojej podnikateľskej činnosti, zamestnania alebo povolania. Alternatívne riešenie sporov sa týka len sporu medzi spotrebiteľom a predávajúcim, vyplývajúceho zo spotrebiteľskej zmluvy alebo súvisiaceho so spotrebiteľskou zmluvou. Alternatívne riešenie sporov sa týka len zmlúv uzatvorených na diaľku. Alternatívne riešenie sporov sa netýka sporov, kde hodnota sporu neprevyšuje sumu 20 EUR. Subjekt ARS môže od spotrebiteľa požadovať úhradu poplatku za začatie alternatívneho riešenia sporu maximálne do výšky 5 EUR s DPH.
10. OCHRANA OSOBNÝCH ÚDAJOV
10.1
Predávajúci spracúva osobné údaje kupujúceho na účel vybavenie reklamácie.
10.2
Predávajúci poskytne osobné údaje kupujúceho týmto príjemcom: súd, orgány činné v trestnom konaní, Slovenská obchodná inšpekcia, Znalecké ústavy a znalci a iné subjekty, ktorým prevádzkovateľ poskytuje osobné údaje ex lege, materská spoločnosť - dátové externé úložisko.
10.3
Predávajúci postupuje pri zaobchádzaní s osobnými údajmi kupujúceho v súlade s ustanoveniami platných predpisov o ochrane osobných údajov. Kupujúci berie na vedomie, že je povinný svoje osobné údaje uvádzať správne a pravdivo a bez zbytočného odkladu informovať predávajúceho o zmene svojich osobných údajov. Spracúvanie osobných údajov je v zmysle čl. 6 ods. 1 písm. c) Nariadenia nevyhnutné na splnenie zákonných povinností prevádzkovateľa vyplývajúcich zo zákona č. 250/2007 Z. z. o ochrane spotrebiteľa a o zmene zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov. Nedochádza k profilovaniu ani prenosu do tretej krajiny.
10.4
Kupujúci je povinný poskytnúť osobné údaje na účely vybavenia reklamácie, ich neposkytnutie, môže mať za následok nevybavenie reklamácie. Osobné údaje bude predávajúci spracúvať a archivovať v súlade s osobitnými predpismi počas 10 rokov nasledujúcich po roku ktorého sa týkajú. Kupujúci potvrdzuje, že poskytnuté osobné údaje sú pravdivé a nesie zodpovednosť za nepravdivosť osobných údajov. Kupujúci má ako dotknutá osoba, ktorej osobné údaje sú spracúvané predávajúcim, právo od tejto spoločnosti požadovať prístup k osobným údajom, ktoré sa jej týkajú, ako aj právo na opravu, obmedzenie spracúvania týchto údajov. Ak sú žiadosti dotknutej osoby zjavne neopodstatnené alebo neprimerané, najmä pre ich opakujúcu sa povahu, predávajúci môže požadovať primeraný poplatok zohľadňujúci administratívne náklady na poskytnutie informácií alebo odmietnuť konať na základe žiadosti. Ak sa dotknutá osoba domnieva, že spracúvanie osobných údajov, ktoré sa jej týka, je v rozpore s platnými predpismi o ochrane osobných údajov, má právo podať sťažnosť dozornému orgánu, ktorým sa rozumie Úrad na ochranu osobných údajov Slovenskej republiky, Hraničná 12, 820 07 Bratislava.
10.5
Kupujúci môže prípadné otázky týkajúce sa ochrany osobných údajov adresovať zodpovednej osobe prostredníctvom e-mailovej adresy: [email protected]
Platnosť od 1.7.2024